TIPS EXAM: PENGETAHUAN SAINS SUKAN SPM KERTAS 2

Assalamualaikum, Hi
Dear Students


Kepada semua pelajar Sains Sukan SPM, mungkin sedikit tips yang diberikan dibawah mungkin boleh membantu. Tips ini lebih menumpukan kepada kertas 2. Para pelajar dinasihatkan supaya membuat pembacaan lebih pada topik-topik semasa berada ditingkatan 4 kerana soalan struktur dan esei banyak tertumpu pada topik semasa berada ditingkatan 4.

1. Tunjang 1 (Pengurusan Sukan)
  • Definisi SS, Dasar Sukan Negara (kecemerlangan & massa), etika & semangat patriotisme   (bahagian A)
  • Kepentingan Sains Sukan dr aspek ekonomi, sosial, negara (penekanan pada soalan esei)
  • Skim persijilan kejurulatihan, nyatakan kerjaya dalam bidang sukan (bahagian A) 
  • Sistem pertandingan (kemungkinan soalan berulang), peraturan am (MSSM), organisasi pengelola (berpotensi utk disoal dibahagian esei)
  • Jelaskan jenis2 proses sosialisasi, kesan penglibatan sukan ke atas individu (tahap kesihatan dan kecergasan -atlet & bukan atlet), negara (sosial, politik, ekonomi)
  • Definisi psikologi sukan, peranan psikologis sukan, jenis2 motivasi dan kesan2 dan cth motivasi
  • Kebimbangan & atribusi - tanda2 kebimbangan & cara mengawal kebimbangan (bahagian A), kesan atribusi
  • Jenis2 keagresifan, punca, kesan dan cara mengawal (kemungkinan soalan berulang)

2. Tunjang 2 (Anatomi & Fisiologi)
  • Definisi (bahagian A), sistem2 yang terdapat pada tubuh manusia (soalan objektif)
  • Jelaskan ttg tendon, kartilej & ligamen
  • Nama-nama tulang dan fungsi tulang, anatomi tulang panjang, jenis-jenis tulang
  • Jenis-jenis sendi khususnya sendi diarthroses (sendi sinovial) - beri penekanan 
  • Jenis-jenis pergerakan asas tubuh
  • Jenis-jenis otot, ciri perbezaan otot kardiak, rangka, licin, anatomi otot rangka, nama-nama otot khususnya mengikut aplikasi sukan, fungsi otot, jenis penguncupan otot, jenis fiber dan ciri2 fiber otot sentak cepat jenis 1 dan 2
  • Anatomi sistem saraf, fungsi sistem saraf (bahagian A), anatomi sel neuron
  • Sistem tenaga mengikut jenis sukan / aktiviti fiziikal(bahagian A)
  • Komponen sistem jantung, anatomi jantung, keluaran jantung (berpotensi besar disoal dibahagian A), sistem peredaran darah, perbezaan hypertrophy & atrophy (kemungkinan pecahan dibahagian B)
  • Anatomi sistem respiratori, proses respiratori (kemungkinan pecahan dibahagian B)
  • Fungsi sistem endokrina, perihalkan kelenjar, jenis hormon yg dirembeskan, fungsi kesan kekurangnan & kelebihan setiap satu ( kemungkinan pecahan soalan esei)
  • Kelesuan otot - punca dan kaedah melambatkan kelesuan (berpotensi utk disoal dibahagian esei)

3. Tunjang 3 (Persediaan Fizikal)
  • Komponen kecergasan berasaskan kesihatan dan berasaskan motor (soalan objektif, struktur)
  • Prinsip-prinsip latihan (penekanan untuk Bahagian B)
  • Jenis-jenis latihan anaerobik & aerobik (berpotensi untuk disoal dibahagian A)
  • Rancangkan satu panduan lengkap pemakanan sukan bagi atlet sebelum, semasa, selepas pertandingan (berpotensi besar utk disoal dibahagian B)
  • Jelaskan jenis, fungsi, keperluan semasa senaman nutrien CHO, Protein, Lipid
  • Jelaskan isu pemakanan atlet wanita (bulimia, anorexia)
  • Jenis, kesan pengambilan bahan egrogenik & endgogenik - penekanan kepada penggunan steriod (berpotensi besar utk disoal dibahagian B)
  • Periodisasi (beri penekanan kemungkinan soalan berulang), pembolehubah periodisasi, jelaskan dan berikan cth fasa2 persediaan untuk pertandingan (penekanan kepada bahagain B)
  • Jenis-jenis latihan spesifik utk meningkatkan tahap kecergasan apek kesihatan & motor (objektif)
  • Kecederaan sukan - punca intrinsik & ekstrinsik dan cara menggelakkan berlakunya kecederaan.
  • Jelaskan prosedur / tujuan / faedah melakukan pemanasan badan dan gerak kendur (berpotensi besar disoal dibahagian B)
  • Jenis-jenis kecederaan disebabkan oleh haba, tanda / simptom dan kaedah rawatan awal (berpotensi utk disoal dibahagian B)
  • Nyatakan jenis2 kecederaan yang berlaku semasa senaman / latihan / bersukan (pecahan bahagian esei atau struktur)
  • Prosedur DRABC, TOTAPS, RICE (berpotensi tinggi utk disoal dibahagian esei)
  • Nyatakan jenis2 pemulihan / rehabilitasi (objektif dan bahagaian A)

4. Tunjang 4 (Lakuan Motor & Biomekanik)
  • Sistem mengawal penghasilan pergerakan (visual, vestibular, somatosensori) - penekanan khusus kepada bahagian A
  • Perkembangan motor, pembelajaran motor (kognitif, asosiatif & atonomus) 
  • Pemboleh ubah dalam pembelajaran motor (kaedah praktis & taburan praktis)
  • Maksud, jenis, tindakan mekanikal daya, hukum new ton (objektif), sistem tuas, kestabilan
  • Keluk pembelajaran motor (struktur dan objektif)
  • Klasifikasi kemahiran motor, teori pembelajaran fitts dan postner (kemungkinan soalan berulang)
  • Perihalkan / jelaskan perbezaan individu dari aspek keupayaan motor & faedah mengenal pasti perbezaan keupayaan antara individu / atlet (berpotensi disoal dibahagian esei)

4 comments: